Terdapat ralat dalam alat ini

Selasa, 18 Disember 2012

Saya Layak BERJAYA!

Assalamualaikum w.b.t

Baru-baru ini saya membaca sebuah buku motivasi yang berjudul "Aku Layak Berjaya" tulisan Dr. Rozieta Shaary. Buku ini sangat bagus dan sangat membuatkan saya sedang menuju KEJAYAAN yang saya impikan.

Buku ini memberitahu bahawa setiap orang LAYAK BERJAYA. KEJAYAAN bukan satu pilihan, tapi satu kemestian. Sebenarnya, setiap orang dilahirkan untuk BERJAYA. Allah tidak menjadikan saya & anda sia-sia. Tapi Allah cipta kita di dunia untuk kita mencipta KEJAYAAN. Semua orang tahu bahawa manusia dijadikan oleh Allah untuk mentadbir alam ini. Makanya, kita lah yang menentukan bagaimana diri kita. Mahu menjadi pentadbir yang bagus atau pentadbir yang sia-sia. Pilihan di tangan kita.

Orang yang BERJAYA adalah orang yang sentiasa berfikiran positif dan sentiasa MENULIS IMPIAN mereka. Bagi yang baru tahu hal ini, segera ambil TINDAKAN. Senang saja:

Ambil pen dan kertas. TULIS IMPIAN ANDA. Baca setiap hari impian anda dan lihat hasilnya.
Pastikan IMPIAN atau MATLAMAT anda JELAS. Inshaa Allah, anda pasti berjaya!

Lagi satu, pasang NIAT atau tetapkan AZAM anda setiap hari. Menurut Imam al Ghazali, apabila ada suatu niat (pemikiran) terbentuk di dunia ghaib iaitu fikiran (minda) dan disertakan dengan khusyuk (ghairah) di dalam hati, maka sebuah molekul akan terbentuk di alam nyata atau fizikal.
Maknanya, jika anda memikirkan MATLAMAT anda disertai dengan keinginan untuk mencapainya, maka anda akan BERJAYA CAPAI MATLAMAT tersebut.

 Dalam hadis Imam Nawawi :

Dari Amirul Mu'minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab r.a, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesungguhnya setiap perbuatan bergantung pada niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang diniatkan. Siapa yang hijrahnya kerana (ingin mendapatkan keredhaan) Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dikehendakinya atau kerana wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang diniatkan.



Seterusnya, apa yang perlu anda lakukan ialah anda mesti memilih kata-kata yang positif . Anda juga harus ajukan soalan-soalan yang positif pada diri anda. Kata-kata yang boleh anda pilih seperti : "Saya boleh buat punya", "Saya pasti berjaya!", "I can do this", "Oh, senang je".

Soalan-soalan yang anda boleh ajukan pada diri anda : "Macam mana nak tingkatkan jualan hari ini", "Apa tindakan aku untuk berjaya?", "Apa alternatif lain untuk aku dpt capai keuntungan hari ini?" dan sebagainya. Saya rasa anda sudah mula mempunyai idea kan.

"Jika MINDA penuh dengan pemikiran POSITIF, anda menjadi seorang yang berkeyakinan. Begitu juga sebaliknya!" (Dr. Rozieta Shaary)


Jadi apa tunggu lagi. Tetapkan AZAM sekarang, TULIS impian, POSITIFKAN Minda, dan capai KEJAYAAN anda!

Sebut SAYA LAYAK BERJAYA.

Khamis, 15 November 2012

How to Become a Richman

Assalamualaikum my buddies!

Today I am so happy. What make me very happy? Haha, I just thinking that actually I'm a richman! What? Yes, its true. Everyone is a richman. Don't you know that? Okay. I will tell you whether you are a richman or a poorman.

To be a rich man, you didn't need to have a bulk of money in your pocket. If you always help people, you  are rich with kindness. Don't you like it? Of course you like isn't it. If you have a lot of knowledge, you are rich with ideas and knowledge. And one more thing if you have a lot of money, of course people will call you a RICHMAN.

I want to share with you a secret how to be a rich man. Very simple and everyone can do this. As a muslim, I recommend you to read Surah al-Waqi'ah. Maybe some of you already know about this and maybe not. The Prophet said, ‘Surah al Waqiah is the Surah of Wealth, so recite it and teach it to your children’[Ibn Asakir]resource
 'Abdullah ibn Mas'ud became sick, so 'Uthman visited him. They then had the following conversation.

'Uthman: What do you complain of?
ibn Mas'ud: My sins.

'Uthman: What do you desire?
ibn Mas'ud: The mercy of my Lord.

'Uthman: Shall I not call a doctor for you?
ibn Mas'ud: It is the doctor who has made me sick.

'Uthman: Shall I not order for you to be given a gift?
ibn Mas'ud: I have no need of it.

'Uthman: It will be for your daughters.
ibn Mas'ud: Do you fear poverty for my daughters? I have ordered them to recite Surah al-Waqi'ah in every night, for indeed, I heard the Messenger of Allah say, "Whoever recites Surah al-Waqi'ah in every night, poverty will not ever afflict him."

(Related by ibn Hajr al-'Asqalani in Futuhat al-Rabbaniyyah. He graded this narration as ghareeb [scarce].)resource

So, now you already know the secret to be a rich man, right. Start reading Al-Quran now and read this surah everyday. You will look the changes after that. I give you 1 month to try it. If the result is positive, so thankful to Allah. However, if there is no result in your life, just continue your reading and check back your heart. Maybe you are not sincere or Allah want to test you.

I don't know how to read Al Qur'an?

Don't worry. Nowadays, there is a lot of gadget that provide with Quran software. Today you  can get Al Quran Digital for you to learn reading Qur'an word by word. It is so easy. Without any teacher, you still can learn to read al Quran. You not have to shy anymore. So, let's get it and read it today. Good luck everyone!





Rabu, 14 November 2012

Think Positive!



Bismillahirrahmanirrahim.
Think Positive! I always heard about how to be an impressive person tomorrow. From my observation recently, I found about 30% of people have a negative mind. What I mean is there is Malaysian people whose negative thinker. “What, do you want to say that Malaysian are not good?” No. I don’t say it. I just want to say that some of us have that behaviour. However there is still Malaysian people have a positive mind and always smile whatever happens in their life.
Do you know, the research shows that people who always think positive have less or zero critical disease. Why?  Because optimism enables to handle the stressful situation, they always talk to themselves ( it does not meant they are crazy)  and avoid themselves from alcohol and smoke. Self-talk is very good idea for optimism. It is effective for you and me too. I always do self talk. What you should do is talk to yourself with a positive word and motivates words. Let this positive words play in your mind. After that you will feel like you get a new power and becomes a zeal person. Just try it. Maybe you can start with “I can do it!” Talk this word 40times and you can feel everything becomes easy to do.
Then you can say “ I’m so clever” many times but its good if you can say 40 times. If you had finish doing something, say to yourself, “Welldone  (Your name)!
One secret that I want to share with you is when you are thinking positive you will becomes more healthier! Your lifespan increased, your rates of depression decreased, better psychological and physical well-being  and many more. You can refer to this website http://www.mayoclinic.com/health/positive-thinking/SR00009
So, what are you waiting for? Start to think positive right now! You will have a better life after this or you will lost it if you not start now.  Good luck everyone!

Selasa, 2 Oktober 2012

Ujian Allah

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, terima kasih kpd Allah kerana masih memberi diri ini peluang hidup di muka bumi-Nya. Sudah tentu peluang ini bukan diberi saja-saja, tapi untuk kita memperbaiki diri; bertaubat kepada-Nya dan perbanyakkan amalan kebaikan pada hari ini. Peluang hidup ini mungkin hari ini sahaja, mungkin sampai esok hari atau bertahun lagi. Kita pun tak pasti. Sementara diberi peluang bernafas lagi, gunakanlah peluang ini sebaik mungkin mengumpul amalan terbaik sebagai bekalan akhirat. Takut tak sempat kalau nak tunggu sehingga hari esok. Kematian itu bila-bila masa sahaja akan menjemput kita. Kitalah kena bersedia dari sekarang dengan menyediakan bekalan yang banyak untk menempuh alam seterusnya. Wali Allah pernah berkata, "Alam Dunia hanyalah tempat persinggahan sementara untuk manusia sebagai pengembara. Di tempat persinggahan ini, carilah bekalan yang mencukupi untuk menempuh perjalanan ke alam seterusnya".

Hari ini Allah sedang menguji iman saya kerana dengan izin-Nya laptop saya tiba-tiba jadi 'blank'. Saya pun tak pasti apa masalah laptop tersebut. Saya minta bantuan dari seorang staff tempat saya praktikal ini tolong baiki laptop saya. Katanya kemungkinan motherboard yang rosak. Biasanya motherboard yang dah ganti akan rosak semula selepas tiga hingga enam bulan menggunakannya. Subhanallah. Alhamdulillah, hati saya masih lapang walaupun berada dalam situasi begini. Saya sebenarnya sedang menyiapkan akaun sebuah syarikat perfileman, tapi dengan ketentuan Allah, belum sempat siap, laptop saya pula meragam. Inilah baru ujian kan. Saya kena banyak bersabar. "Sabar itu separuh daripada iman". Semoga saya tergolong dalam kalangan orang yang sabar.

Ujian Allah kepada manusia dalam bermacam-macam bentuk. Ujian boleh datang dalam bentuk kegagalan, persahabatan, kematian, kesusahan, kesenangan, kebahagiaan, dan sebagainya. Sebenarnya, ramai yang beranggapan ujian itu bilamana kita dilanda kesempitan hidup, miskin, tiada harta, tiada kerja, tiada keluarga dan banyak lagi "tiada" dalam hidup seorang manusia. Ujian juga sebenarnya datang bilamana kita terlampau mewah tapi tak tahu nak salurkan kemewahan tersebut ke mana; atau bilamana kita hidup senang tapi tak mampu membantu yang miskin, atau ada pekerjaan tapi terlupa kepada ibu bapa sebab alasannya terlalu sibuk. Itu antara sebahagian sahaja. Banyak lagi sebenarnya ujian Allah yang kadang-kadang kita rasa itu bukan ujian, tapi kenikmatan. Nikmat juga ujian; samada kita bersyukur dengan nikmat-Nya atau kita semakin lupa padaNya.

Bagi seorang pelajar, nikmat yang terbesar adalah lulus cemerlang dan mendapat Anugerah Dekan. Siapa yang tak seronok kan dapat keputusan yang cemerlang. Saya pun rasa gembira. Namun kita akan lebih gembira jika keputusan itu kita iringi dengan pujian yang tinggi kepada Allah, sujud syukur dan membantu rakan-rakan lain yang kurang bernasib baik seperti kita. Tetapi adakalanya penerima AD ini terlupa bersyukur kepada Allah, sebaliknya berasa bangga diri kerana kejayaan ini disebabkan usaha kerasnya sehingga mengabaikan solat fardunya; ada juga yang kedekut ilmu, taknak berkongsi rahsia kejayaan dan tak mahu menolong rakannya yang lain; ada juga yang hanya ucapkan 'terima kasih' kepada teman lelakinya kerana selalu memberi semangat kepadanya atau lecturer sahaja kerana mengajarnya tetapi lupa ucapkan 'terima kasih' kepada Allah yang telah memberi kejaayaan kepada dia. Nauzubillah.

Walaubagaimanapun, tidak semua pelajar bersikap demikian. Setakat saya belajar, rakan-rakan sekelas tak pernah kedekut ilmu, semua sudi membantu. Alhamdulillah. Cuma contoh di atas hanya sebagai pengajaran kepada kita supaya tak jadi seperti itu. 'Mencegah lebih baik dari merawat'. Mencegah itu maksudnya kita menjauhi perkara yang tak diingini sebelum terjadi lagi, tapi merawat berlaku setelah perkara tersebut sudah pun terjadi. Mencegah lebih menjimatkan masa dan tenaga tapi merawat melibatkan kos yang tinggi dan menghabiskan banyak masa.

Itu sahaja perkongsian saya pada hari ini. Minta maaf andai kata tulisan saya mendatangkan kemarahan pembaca. Saya cuma berkongsi dari pengalaman diri.

Jumaat, 28 September 2012

IDOLA

Alhamdulillah, hari ini dah masuk Hari Jumaat, penghulu segala hari. Hari yang penuh barakah, yakni hari di mana doa dimakbulkan Allah, selawat kita kepada Nabi Muhammad saw akan dihadap kepada Baginda, dan paling best hari terakhir bekerja mahupun belajar, boleh la bersantai-santai esok.

Hari ini nak kongsi tentang "Idola" ataupun bak kata P.Ramlee, "...pujaan hatiku...". Saya yakin dan pasti kebanyakan orang mesti ada idola masing-masing kan, sampaikan rancangan realiti, 'Malaysian Idol' pun ditayangkan. Betapa berpengaruhnya Idola terhadap peribadi individu. Ada  sesetengah orang menjadikan artis sebagai idola mereka, ada pula yang menjadikan kartun anime sebagai idola mereka(especially lelaki) sehingga sanggup berhabis duit untuk menyerupai idola kesayangan mereka. Hebat, hebat.

Tapi, adakah idola seperti itu yang mahu dijadikan contoh terbaik? Adakah kita boleh mencontohi akhlak mereka sedangkan mereka tidak menutup aurat? Berpeleseran ke sana ke mari, melakonkan adegan-adegan yang tidak elok dan sebagainya. Sepatutnya idola adalah seseorang yang kita boleh jadikan contoh terbaik dari segi kelakuannya, akhlaknya,agamanya, dan cara hidupnya. Idola yang terbaik sepanjang zaman adalah Rasulullah saw, diikuti ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan para wali Allah serta alim ulama. Merekalah yang sepatutnya menjadi kegilaan kita. Berapa ramai di antara kita yang mengenali para ulama kita di Malaysia? Bagaimana ulama-ulama di negara lain? Kenalkah pembaca ulama-ulama kontemperari dan siapa mereka sebenarnya? Saya yakin ramai di kalangan kita yang tidak kenal ulama-ulama kita, termasuk lah diri ini. Saya sendiri pun hanya mengenali beberapa tokoh ulama yang masyhur sahaja. Jadi, kita kena muhasabah diri, sejauh mana kita mencintai Rasulullah dan alim ulama. Kurangkanlah, kalau boleh jauhkanlah menjadikan artis yang buruk akhlaknya(walaupun kacak/cantik rupanya) sebagai idola anda. Mereka hanya sesuai dijadikan pengajaran buat kita.

Idola saya yang paling saya kagumi adalah Saiditina Khadijah. Pada saya, Saiditina Khadijah sangat istimewa kerana beliaulah yang paling dicintai Rasulullah, mempunyai akhlak yang begitu mulia, seorang ahli perniagaan yang berjaya, isteri yang  solehah, dan mempunyai akidah yang teguh. Malahan pada zaman Jahiliyah, beliau begitu taat pada agama Hanif sehingga digelar "Wanita Suci". MasyaAllah, betapa hebat dan mulianya wanita ini. Saya teringin sangat mempunyai akhlak yang terpuji seperti beliau, ingin menjadi ahli perniagaan yang berjaya seperti beliau, dan mahu menjadi isteri yang solehah seperti beliau yang dicintai oleh suami kerana agama dan akhlaknya. Wah, betapa hebatnya kalau dapat mencontohi Saiditina Khadijah. Beliaulah orang pertama yang menyahut seruan dakwah Baginda, beliaulah yang sanggup menginfakkan harta dan hasil perniagaan demi perjuangan Islam, beliaulah yang mampu melahirkan anak dan beliaulah yang mendapat salam yang istimewa daripada Allah. Subhanallah, mulianya Saiditina Khadijah. Masih wujudkan wanita seperti beliau. Ya Allah, izinkanlah aku dan kami semua kaum wanita mempunyai akhlak dan agama yang mulia seperi Khadijah. Aminn. Bagi saya, Saiditina Khadijah wanita yang hebat, tak mampu ditandingi oleh sesiapa pun walau secantik mana pun rupa parasnya.

Saya mahu mempunyai ciri-ciri peribadi mulia yang ada pada  Saiditina Khadijah di dalam diri saya. Dialah inspirasi saya. Saya berdoa semoga kita semua mempunyai ciri-ciri mulia seperti Saiditina Khadijah. Insyaallah. Akhir kalam, selawat dan salam kepada junjungan mulia Rasulullah saw, ahli keluarga Baginda dan para sahabat Baginda.

Wallahualam.

Khamis, 27 September 2012

MONOGAMI vs POLIGAMI

Assalamualaikum,

Selamat pagi semua. Alhamdulillah semoga semua pembaca dalam keadaan sihat dan bertenaga pada pagi ini. Sudah beberapa hari ini saya begitu tekun membaca novel terkini tulisan Fatimah Syarha dan suaminya yang bertajuk "Cinta High Class & Cintaku kerana Agamau". Sangat menarik. Buku ini memaparkan bagaimana cara untuk mencari pasangan yang soleh dan solehah, cara merisik bakal pasangan kita, adab-adab&cara berkomunikasi yang menjaga batas sepanjang tempoh pertunangan. Buku ini juga turut menceritakan tentang perkara yang paling disukai oleh kaum wanita, iaitu "MONOGAMI" atau mudahnya disebut kahwin satu isteri. Rupa-rupanya barulah saya tahu sebenarnya Rasulullah saw sangat suka perkahwinan monogami berbanding poligami. Jika kita susuri sirah Nabi Muhammad saw, kita akan dapati bahawa Rasulullah saw melaksanakan monogami selama 25tahun bersama Saiditina Khadijah dan hanya berpoligami selama 10tahun sahaja. Hebatnya! Selama ini saya tak pernah tahu Rasulullah begitu sukakan amalan monogami sehinggalah saya terbaca novelet ini. Indahnya sunnah Rasulullah yang tidak diketahui oleh ramai orang ini. Beruntunglah kepada kaum wanita kerana anda ada hak sebenarnya untuk memilih monogami dalam perkahwinan yang bakal dilaksanakan ataupun yang sudah berkahwin.

Alhamdulillah, segala pujian yang menggunung tinggi terhadap Allah kerana memberi keadilan kepada kaum wanita dalam bab pernikahan ini. Sebenarnya kebanyakan para ulama sudahpun membahaskan hukum monogami ini secara meluas dan salah seorangnya adalah Prof Dr. Syeikh Yusuf al-Qaradhawi. Huraian beliau tentang kelebihan monogami ini terdapat di dalam buku beliau yang berjudul "Ciri-Ciri Unggul Masyarakat Islam yang Kita Idamkan" dan karangan oleh Wahbah Zuhaili yang bertajuk "Al-Fiqh wa Adillatuhu" terjemahannya Fiqh Perundangan Islam. Kupasan yang begitu menarik tentang hukum monogami dan poligami. Menurut Wahbah Zuhaili dalam bukunya "Al-Fiqh wa Adillatuhu" dibenarkan agar suami tidak berpoligami sah dimasukkan ke dalam syarat taklik. Banyak lagi kupasan daripada para ulama' berkenaan isu ini yang tidak mampu saya tuliskan dalam blog ini. Saya rasa lebih baik pembaca sendiri yang membaca novelet "Cinta High Class" ini untuk dapatkan lebih banyak maklumat berkenaan isu ini. Bagi yang sudah membaca, terutama para wanita,saya yakin pasti anda berasa sangat gembira dan lega kerana hukum bermonogami sangat digalakkan dalam Islam. Kini hak anda sudah pun terbela.

Setakat ini sahaja ulasan yang saya mampu berikan kerana ada tugasan lain yang sedang menanti saya dan pembaca semua. Semoga ruangan kali ini memberi makna kepada kaum Hawa diluar sana. sekian.