Jumaat, 28 September 2012

IDOLA

Alhamdulillah, hari ini dah masuk Hari Jumaat, penghulu segala hari. Hari yang penuh barakah, yakni hari di mana doa dimakbulkan Allah, selawat kita kepada Nabi Muhammad saw akan dihadap kepada Baginda, dan paling best hari terakhir bekerja mahupun belajar, boleh la bersantai-santai esok.

Hari ini nak kongsi tentang "Idola" ataupun bak kata P.Ramlee, "...pujaan hatiku...". Saya yakin dan pasti kebanyakan orang mesti ada idola masing-masing kan, sampaikan rancangan realiti, 'Malaysian Idol' pun ditayangkan. Betapa berpengaruhnya Idola terhadap peribadi individu. Ada  sesetengah orang menjadikan artis sebagai idola mereka, ada pula yang menjadikan kartun anime sebagai idola mereka(especially lelaki) sehingga sanggup berhabis duit untuk menyerupai idola kesayangan mereka. Hebat, hebat.

Tapi, adakah idola seperti itu yang mahu dijadikan contoh terbaik? Adakah kita boleh mencontohi akhlak mereka sedangkan mereka tidak menutup aurat? Berpeleseran ke sana ke mari, melakonkan adegan-adegan yang tidak elok dan sebagainya. Sepatutnya idola adalah seseorang yang kita boleh jadikan contoh terbaik dari segi kelakuannya, akhlaknya,agamanya, dan cara hidupnya. Idola yang terbaik sepanjang zaman adalah Rasulullah saw, diikuti ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan para wali Allah serta alim ulama. Merekalah yang sepatutnya menjadi kegilaan kita. Berapa ramai di antara kita yang mengenali para ulama kita di Malaysia? Bagaimana ulama-ulama di negara lain? Kenalkah pembaca ulama-ulama kontemperari dan siapa mereka sebenarnya? Saya yakin ramai di kalangan kita yang tidak kenal ulama-ulama kita, termasuk lah diri ini. Saya sendiri pun hanya mengenali beberapa tokoh ulama yang masyhur sahaja. Jadi, kita kena muhasabah diri, sejauh mana kita mencintai Rasulullah dan alim ulama. Kurangkanlah, kalau boleh jauhkanlah menjadikan artis yang buruk akhlaknya(walaupun kacak/cantik rupanya) sebagai idola anda. Mereka hanya sesuai dijadikan pengajaran buat kita.

Idola saya yang paling saya kagumi adalah Saiditina Khadijah. Pada saya, Saiditina Khadijah sangat istimewa kerana beliaulah yang paling dicintai Rasulullah, mempunyai akhlak yang begitu mulia, seorang ahli perniagaan yang berjaya, isteri yang  solehah, dan mempunyai akidah yang teguh. Malahan pada zaman Jahiliyah, beliau begitu taat pada agama Hanif sehingga digelar "Wanita Suci". MasyaAllah, betapa hebat dan mulianya wanita ini. Saya teringin sangat mempunyai akhlak yang terpuji seperti beliau, ingin menjadi ahli perniagaan yang berjaya seperti beliau, dan mahu menjadi isteri yang solehah seperti beliau yang dicintai oleh suami kerana agama dan akhlaknya. Wah, betapa hebatnya kalau dapat mencontohi Saiditina Khadijah. Beliaulah orang pertama yang menyahut seruan dakwah Baginda, beliaulah yang sanggup menginfakkan harta dan hasil perniagaan demi perjuangan Islam, beliaulah yang mampu melahirkan anak dan beliaulah yang mendapat salam yang istimewa daripada Allah. Subhanallah, mulianya Saiditina Khadijah. Masih wujudkan wanita seperti beliau. Ya Allah, izinkanlah aku dan kami semua kaum wanita mempunyai akhlak dan agama yang mulia seperi Khadijah. Aminn. Bagi saya, Saiditina Khadijah wanita yang hebat, tak mampu ditandingi oleh sesiapa pun walau secantik mana pun rupa parasnya.

Saya mahu mempunyai ciri-ciri peribadi mulia yang ada pada  Saiditina Khadijah di dalam diri saya. Dialah inspirasi saya. Saya berdoa semoga kita semua mempunyai ciri-ciri mulia seperti Saiditina Khadijah. Insyaallah. Akhir kalam, selawat dan salam kepada junjungan mulia Rasulullah saw, ahli keluarga Baginda dan para sahabat Baginda.

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan