Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 4 Mac 2015

Nikmat SEDEKAH

Ini ilmu yang saya dapat dari seorang rakan baik saya. Beliau suka ceritakan tentang SEDEKAH. Saya tau kebaikannya tapi susah nak buat.

Kawan saya kata, "Jiha, kau tau kan Rasulullah suka orang bersedekah. Allah lagi suka kita bersedekah. Tapi kenapa bila nak keluarkan duit paling besar dalam dompet, kita rasa berat hati sangat?" 

Saya tersentap. Mana ada orang sanggup nak keluarkan not RM50 dan sesenang hati nak letak dalam tabung masjid atau tabung anak yatim.

Kawan saya bagitau, "Bila kita bagi lebih kepada orang lain, Allah akan gantikan kepada kita rezeki yang lebih baik dan tak disangka-sangka. Betul!"

Saya pun mengiakan katanya. Esoknya saya pun cuba apa yang dia kata. Saya keluarkan not RM10 dan sedekahkan ke tabung masjid. Masa tu saya pun tengah "kering". Tapi saya kuatkan hati dan terus buat.

Subhanallah, memang AJAIB! Allah gantikan RM10 dengan RM100 dalam masa singkat. Sekarang saya percaya.

Apa kata anda pula cuba, Yang penting YAKIN pada Allah.

Jumaat, 20 September 2013

Siri Panadol Bisnes – 7 Jenis Modal Magik Pemilik Bisnes

Hari ini saya ingin kongsikan info menarik teantang bisnes. Info ini saya ambil dari http://www.majalahniaga.com/
Dunia bisnes hari ini berbeza jika dibandingkan 10 tahun dahulu. Zaman sebelum ini, perniagaan hanya untuk orang-orang dewasa yang berusia 25 tahun ke atas sahaja.
Hari ini, ekosistemnya berubah secara drastik. Generasi-Y mula mendominasi dunia perniagaan. Generasi-Y adalah generasi yang lahir pada awal tahun 1980-an.

Generasi-Y dan Teknologi 60 Saat

Kajian-kajian menyatakan, kebolehan generasi-y mendominasi dunia perniagaan adalah disebabkan oleh bantuan teknologi. Teknologi yang popular dan telah membantu golongan ini mendapatkan maklumat dengan pantas adalah laman enjin carian.
Atau lebih spesifik, Google.
Taip sahaja, “Bagaimana untuk memulakan perniagaan,” maka ratusan juta maklumat akan dihidangkan dalam masa kurang 60 saat.

1 Berjaya, 9 Melingkup

Dalam masa sama, tidak semua generasi-y berjaya. Majoritinya tersungkur, jatuh tersembam, terhantuk dinding besi dan terjun bangunan bunuh diri. Faktor kegagalan yang ketara adalah tidak mempunyai 7 jenis modal magik sebagai usahawan.
Magik bermaksud modal penting. Iaitu modal yang dapat mengurangkan tekanan dan kegagalan dalam bisnes. Khususnya untuk peringkat 3 tahun pertama. Iaitu pada peringkat bisnes baru belajar bernafas dalam industri.

7 Jenis Modal Magik Bisnes

#1 – Modal Hala Tuju

“Tahu tempat yang mahu kita tuju. Tahu kenderaan apa yang mahu guna. Tahu jalan apa yang mahu kita lalu.”
Mempunyai impian yang jelas merangkumi 3 elemen yang disebutkan di atas:
    1. Tahu tempat yang kita mahu tuju.
    2. Tahu kenderaan apa yang kita mahu guna.
    3. Tahu jalan apa yang kita mahu lalu.
Tempat yang kita mahu tuju bermaksud memahami cerita akhir (ending) perniagaan. Ada beberapa jenis cerita akhir yang membantu para usahawan untuk berjaya. Antaranya:
    • Menghasilkan RM1,000,000 dan menjual perniagaan itu.
    • Mewujudkan 5 anak syarikat dan mempunyai 30 pekerja.
    • Membina yayasan menerusi baki lebih keuntungan perniagaan.
Kenderaan dan jalan pula merujuk kepada 6 modal magik yang seterusnya.

#2 – Modal Berkuli

“Orang berjaya sentiasa tinggalkan jejak kejayaannya. Tidak perlu habiskan masa melakukan perkara yang kita sendiri tidak jelas.”
Cari orang yang sudah berjaya dalam perniagaan yang kita mahu ceburi. Jalan paling murah untuk belajar dengan orang berjaya adalah dengan menjadi kuli.
Masuk ke syarikat mereka. Bekerja dengan bersungguh-sungguh. Sambil bekerja, lihat bagaimana syarikat itu beroperasi. Belajar selok-belok menerusi pengalaman.
Dengan cara ini, kita dapat cantas lalang-lalang dan kurangkan risiko gagal hangus apabila memulakan bisnes.

#3 – Modal Belajar

“Usahawan adalah pelajar. Mereka sentiasa belajar. Dengan belajar, mereka memperoleh strategi baru untuk tingkatkan prestasi bisnes.”
Ilmu adalah mutiara. Orang bisnes yang kaya dan terus kaya adalah mereka yang bijak adaptasi dengan ilmu yang baru. Kodak yang dahulu hidup dengan bisnesnya selama puluhan tahun, kini tenggelam ke dasar atas sebab lokek ilmu untuk adaptasi dengan teknologi baru.
Sebelum dan semasa berbisnes, modal kita adalah ilmu. Uruskan masa untuk hadir ke majlis-majlis ilmu berkaitan dengan dunia bisnes. Selain memperoleh ilmu, kita juga memperoleh kawan-kawan bisnes yang baru.
Melepak dan minum kopi dengan kawan-kawan bisnes jauh lebih baik, berbanding melepak dengan kawan-kawan yang suka habiskan duit dan tidak berikan untung.

#4 – Modal Syarikat

Daftar syarikat adalah tanda komitmen. Bangunkan syarikat kecil dengan matlamat gergasi. Daftar syarikat enterprise sebagai permulaan. Kemudian daftar akaun bank semasa bagi mengasingkan aliran tunai.
Mulakan syarikat kecil dengan pendaftaran nama perseorangan. Jika ada rakan kerjasama (partner), hasilkan kertas hitam putih (black & white agreement) supaya tidak menimbulkan konflik di masa akan datang.

#5 – Modal Pelanggan

Dalam bisnes, fokus pada golongan yang bagi duit ke dalam akaun bank. Golongan itu adalah pelanggan.
Ivan Lee, pengasas jenama Thai Express berkata,
Listen to your customers. Not your consultants.
Laburkan masa untuk lebih mengenali pelanggan. Mengenal pelanggan memberikan kelebihan kepada kita untuk membekalkan produk atau servis, yang menepati citarasa pelanggan.
Kemahiran mengenal pelanggan adalah kemahiran yang mahal. Ia adalah aset penting dalam bisnes sebelum mengatur sebarang strategi pengiklanan dan pemasaran.

#6 – Modal CA (Customer Acquisition)

Iklan akhbar, Facebook Ads, blog, brosur, dan sebagainya bergerak sebagai modal strategi dalam bisnes.Strategi-strategi yang betul dapat membantu kita untuk mendapatkan lebih ramai pelanggan.
Jalan terbaik untuk mewujudkan strategi pemasaran yang kebal dan mesra pelanggan adalah mempunyai saluran yang kita pegang. Sebagai contoh, jenama Majalah Niaga.
Jika Facebook tutup secara tiba-tiba, jenama ini masih mampu berdiri teguh. Majalah Niaga mempunyai saluran pemasaran mereka sendiri iaitu blog. Bisnes yang ada saluran pemasaran sendiri sukar ranap akibat keruntuhan saluran lain (Facebook, forum dan sebagainya).

#7 – Modal Aliran Duit

Business is all about money come in and go out.
Banyak duit bisnes tidak bermakna banyak duit peribadi. Duit bisnes dan duit peribadi adalah dua akaun yang berbeza. Mencampur aduk kedua-dua jenis duit ini ibarat menjemput malapetaka.
Seorang usahawan muda yang dahulunya kaya dengan duit bisnesnya, kini terduduk dan hampir muflis. Kesilapan besarnya adalah menggunakan duit bisnes untuk menampung simbol-simbol kemewahan peribadinya.
Tempoh matang bisnes adalah 3 tahun minimum. Semasa dalam perjalanan ke arah 3 tahun, bisnes kita akan mengalami waktu bottom up (naik turun) dalam keadaan yang tidak diduga.
Bisnes yang jualannya RM100,000 setiap bulan konsisten selama 1 tahun, bolehmusnah teruk apabila pengurusan tunainya bercampur aduk dengan kemahuan peribadi.
Jalan terbaik adalah mempunyai akauntan untuk uruskan akaun bisnes. Akauntan akan membantu dan memberikan peringatan. Dalam masa sama, belajar untuk bezakan duit bisnes dan duit peribadi.

(Sumber gambar : Ross,  Pulpolux, Mindvalley.com)

Selasa, 6 Ogos 2013

Kisah Gajah dan 6 Sahabat

Alkisah seekor gajah yang tidak ketahui

6 orang sahabat yang dilahirkan buta selalu suka berhujah siapa yang ada cerita terhebat. Pada satu hari, mereka berhujah mengenai binatang besar iaitu gajah.

Mereka pernah mendengar gajah dalam banyak cerita yang diceritakan, tapi mereka tidak pernah melihat kerana buta. Oleh kerana 6 orang sahabat itu bertekad untuk melihat seorang gajah, mereka telah menggaji seorang penggembara bernama Ismail untuk membawa mereka ke hutan dan mencari gajah.

Setibanya di hutan, Ismail membawa mereka berjumpa dengan seekor gajah yang agak jinak. Keenam-enam sahabat cuku teruja dan ingin menyentuh gajah untuk melengkapkan imej gajah yang sering bermain di minda.

Disebabkan mereka buta, tiada yang dapat melihat gajah secara keseluruhan.

“Wahai sahabatku sekalian,” kata lelaki pertama. “Ana rasa jawapan ini secerdik ana – gajah ini bagaikan lumpur yang terkering di bawah matahari terik.

“Sekarang sahabatku sekalian,” kata lelaki kedua dengan yakin. “Ana boleh beritahu gajah ini macam lembing.”

Sahabat-sahabat lain tidak percaya dengan jawapan tersebut.

Orang ketiga pula berkata gajah ini seperti tali manakala yang orang yang keempat itu berkata gajah ini seperti ular.

Orang kelima lebih angkuh dan ketawa terbahak berkata, “Jangan kamu lawan kecerdikan ana. Gajah ini bentuk dia macam kipas.”

Orang keenam pula berkata gajah ini seperti batang pokok. Jawapan ini langsung tidak dipercayai oleh lima sahabat yang lain.

Setibanya di kampung, 6 sahabat ini bergaduh lagi sama-sama mempertahankan versi bentuk gajah mereka adalah jawapan paling tepat kerana semua merasai diri sendiri betul kerana telah menyentuh gajah tersebut.

Semua jawapan mereka separuh betul, walaupun semuanya silap kerana saling hanya menyentuh gajah pada ruang yang kecil sahaja, iaitu telinga, gading, kaki, mulut, belalai dan ekor.

Wahai anakku,
Setiap manusia mempunyai pandangan sendiri yang bergantung penuh pada pengalaman sendiri. Pengalaman itu adalah seperti sentuhan jari keenam-enam pada badan gajah. Jangan kamu cepat menidakkan satu pandangan tatkala kamu sendiri tidak mendapat gambaran penuh seperti orang buta di atas.

Adakalanya wahai anak kesayanganku, kulit, mata dan telinga kamu merasakan sesuatu yang bermain di minda kamu itu betul, tapi sebenarnya ia hanya separa betul yang tersilap secara keseluruhannya. Ia umpama orang buta tadi meneka bagaimana rupanya seekor gajah tanpa seorang pun daripada mereka yang dapat menyentuh gajah itu secara keseluruhannya.

Wahai anakku,
Aku bimbang engkau menghukum semata-mata berdasarkan rentetan peristiwa dan bukannya bukti yang nyata lalu aku nukilkan cerita di atas. Aku cukup bimbang kamu gagal mengawal mindamu yang mudah bersangka buruk itu yang mudah mengaitkan sesuatu peristiwa yang tidak disukaimu dengan peristiwa yang lain untuk dijadikan sebagai bukti untuk menghukum seseorang walaupun realitinya dua rentetan peristiwa itu tidak berkaitan.

Jangan kerana kamu terpegang tanduk gajah, lalu kamu simpulkan bahawa bentuk gajah seperti lembing seperti orang buta di atas. Elakkan sedemikian untuk menjauhi dosa menfitnah yang bakal menghumbanmu ke neraka.

Senyum.

(dipetik dari https://www.facebook.com/ustaztitm)

Selasa, 18 Disember 2012

Saya Layak BERJAYA!

Assalamualaikum w.b.t

Baru-baru ini saya membaca sebuah buku motivasi yang berjudul "Aku Layak Berjaya" tulisan Dr. Rozieta Shaary. Buku ini sangat bagus dan sangat membuatkan saya sedang menuju KEJAYAAN yang saya impikan.

Buku ini memberitahu bahawa setiap orang LAYAK BERJAYA. KEJAYAAN bukan satu pilihan, tapi satu kemestian. Sebenarnya, setiap orang dilahirkan untuk BERJAYA. Allah tidak menjadikan saya & anda sia-sia. Tapi Allah cipta kita di dunia untuk kita mencipta KEJAYAAN. Semua orang tahu bahawa manusia dijadikan oleh Allah untuk mentadbir alam ini. Makanya, kita lah yang menentukan bagaimana diri kita. Mahu menjadi pentadbir yang bagus atau pentadbir yang sia-sia. Pilihan di tangan kita.

Orang yang BERJAYA adalah orang yang sentiasa berfikiran positif dan sentiasa MENULIS IMPIAN mereka. Bagi yang baru tahu hal ini, segera ambil TINDAKAN. Senang saja:

Ambil pen dan kertas. TULIS IMPIAN ANDA. Baca setiap hari impian anda dan lihat hasilnya.
Pastikan IMPIAN atau MATLAMAT anda JELAS. Inshaa Allah, anda pasti berjaya!

Lagi satu, pasang NIAT atau tetapkan AZAM anda setiap hari. Menurut Imam al Ghazali, apabila ada suatu niat (pemikiran) terbentuk di dunia ghaib iaitu fikiran (minda) dan disertakan dengan khusyuk (ghairah) di dalam hati, maka sebuah molekul akan terbentuk di alam nyata atau fizikal.
Maknanya, jika anda memikirkan MATLAMAT anda disertai dengan keinginan untuk mencapainya, maka anda akan BERJAYA CAPAI MATLAMAT tersebut.

 Dalam hadis Imam Nawawi :

Dari Amirul Mu'minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab r.a, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesungguhnya setiap perbuatan bergantung pada niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang diniatkan. Siapa yang hijrahnya kerana (ingin mendapatkan keredhaan) Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dikehendakinya atau kerana wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang diniatkan.



Seterusnya, apa yang perlu anda lakukan ialah anda mesti memilih kata-kata yang positif . Anda juga harus ajukan soalan-soalan yang positif pada diri anda. Kata-kata yang boleh anda pilih seperti : "Saya boleh buat punya", "Saya pasti berjaya!", "I can do this", "Oh, senang je".

Soalan-soalan yang anda boleh ajukan pada diri anda : "Macam mana nak tingkatkan jualan hari ini", "Apa tindakan aku untuk berjaya?", "Apa alternatif lain untuk aku dpt capai keuntungan hari ini?" dan sebagainya. Saya rasa anda sudah mula mempunyai idea kan.

"Jika MINDA penuh dengan pemikiran POSITIF, anda menjadi seorang yang berkeyakinan. Begitu juga sebaliknya!" (Dr. Rozieta Shaary)


Jadi apa tunggu lagi. Tetapkan AZAM sekarang, TULIS impian, POSITIFKAN Minda, dan capai KEJAYAAN anda!

Sebut SAYA LAYAK BERJAYA.

Khamis, 15 November 2012

How to Become a Richman

Assalamualaikum my buddies!

Today I am so happy. What make me very happy? Haha, I just thinking that actually I'm a richman! What? Yes, its true. Everyone is a richman. Don't you know that? Okay. I will tell you whether you are a richman or a poorman.

To be a rich man, you didn't need to have a bulk of money in your pocket. If you always help people, you  are rich with kindness. Don't you like it? Of course you like isn't it. If you have a lot of knowledge, you are rich with ideas and knowledge. And one more thing if you have a lot of money, of course people will call you a RICHMAN.

I want to share with you a secret how to be a rich man. Very simple and everyone can do this. As a muslim, I recommend you to read Surah al-Waqi'ah. Maybe some of you already know about this and maybe not. The Prophet said, ‘Surah al Waqiah is the Surah of Wealth, so recite it and teach it to your children’[Ibn Asakir]resource
 'Abdullah ibn Mas'ud became sick, so 'Uthman visited him. They then had the following conversation.

'Uthman: What do you complain of?
ibn Mas'ud: My sins.

'Uthman: What do you desire?
ibn Mas'ud: The mercy of my Lord.

'Uthman: Shall I not call a doctor for you?
ibn Mas'ud: It is the doctor who has made me sick.

'Uthman: Shall I not order for you to be given a gift?
ibn Mas'ud: I have no need of it.

'Uthman: It will be for your daughters.
ibn Mas'ud: Do you fear poverty for my daughters? I have ordered them to recite Surah al-Waqi'ah in every night, for indeed, I heard the Messenger of Allah say, "Whoever recites Surah al-Waqi'ah in every night, poverty will not ever afflict him."

(Related by ibn Hajr al-'Asqalani in Futuhat al-Rabbaniyyah. He graded this narration as ghareeb [scarce].)resource

So, now you already know the secret to be a rich man, right. Start reading Al-Quran now and read this surah everyday. You will look the changes after that. I give you 1 month to try it. If the result is positive, so thankful to Allah. However, if there is no result in your life, just continue your reading and check back your heart. Maybe you are not sincere or Allah want to test you.

I don't know how to read Al Qur'an?

Don't worry. Nowadays, there is a lot of gadget that provide with Quran software. Today you  can get Al Quran Digital for you to learn reading Qur'an word by word. It is so easy. Without any teacher, you still can learn to read al Quran. You not have to shy anymore. So, let's get it and read it today. Good luck everyone!





Rabu, 14 November 2012

Think Positive!



Bismillahirrahmanirrahim.
Think Positive! I always heard about how to be an impressive person tomorrow. From my observation recently, I found about 30% of people have a negative mind. What I mean is there is Malaysian people whose negative thinker. “What, do you want to say that Malaysian are not good?” No. I don’t say it. I just want to say that some of us have that behaviour. However there is still Malaysian people have a positive mind and always smile whatever happens in their life.
Do you know, the research shows that people who always think positive have less or zero critical disease. Why?  Because optimism enables to handle the stressful situation, they always talk to themselves ( it does not meant they are crazy)  and avoid themselves from alcohol and smoke. Self-talk is very good idea for optimism. It is effective for you and me too. I always do self talk. What you should do is talk to yourself with a positive word and motivates words. Let this positive words play in your mind. After that you will feel like you get a new power and becomes a zeal person. Just try it. Maybe you can start with “I can do it!” Talk this word 40times and you can feel everything becomes easy to do.
Then you can say “ I’m so clever” many times but its good if you can say 40 times. If you had finish doing something, say to yourself, “Welldone  (Your name)!
One secret that I want to share with you is when you are thinking positive you will becomes more healthier! Your lifespan increased, your rates of depression decreased, better psychological and physical well-being  and many more. You can refer to this website http://www.mayoclinic.com/health/positive-thinking/SR00009
So, what are you waiting for? Start to think positive right now! You will have a better life after this or you will lost it if you not start now.  Good luck everyone!

Selasa, 2 Oktober 2012

Ujian Allah

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, terima kasih kpd Allah kerana masih memberi diri ini peluang hidup di muka bumi-Nya. Sudah tentu peluang ini bukan diberi saja-saja, tapi untuk kita memperbaiki diri; bertaubat kepada-Nya dan perbanyakkan amalan kebaikan pada hari ini. Peluang hidup ini mungkin hari ini sahaja, mungkin sampai esok hari atau bertahun lagi. Kita pun tak pasti. Sementara diberi peluang bernafas lagi, gunakanlah peluang ini sebaik mungkin mengumpul amalan terbaik sebagai bekalan akhirat. Takut tak sempat kalau nak tunggu sehingga hari esok. Kematian itu bila-bila masa sahaja akan menjemput kita. Kitalah kena bersedia dari sekarang dengan menyediakan bekalan yang banyak untk menempuh alam seterusnya. Wali Allah pernah berkata, "Alam Dunia hanyalah tempat persinggahan sementara untuk manusia sebagai pengembara. Di tempat persinggahan ini, carilah bekalan yang mencukupi untuk menempuh perjalanan ke alam seterusnya".

Hari ini Allah sedang menguji iman saya kerana dengan izin-Nya laptop saya tiba-tiba jadi 'blank'. Saya pun tak pasti apa masalah laptop tersebut. Saya minta bantuan dari seorang staff tempat saya praktikal ini tolong baiki laptop saya. Katanya kemungkinan motherboard yang rosak. Biasanya motherboard yang dah ganti akan rosak semula selepas tiga hingga enam bulan menggunakannya. Subhanallah. Alhamdulillah, hati saya masih lapang walaupun berada dalam situasi begini. Saya sebenarnya sedang menyiapkan akaun sebuah syarikat perfileman, tapi dengan ketentuan Allah, belum sempat siap, laptop saya pula meragam. Inilah baru ujian kan. Saya kena banyak bersabar. "Sabar itu separuh daripada iman". Semoga saya tergolong dalam kalangan orang yang sabar.

Ujian Allah kepada manusia dalam bermacam-macam bentuk. Ujian boleh datang dalam bentuk kegagalan, persahabatan, kematian, kesusahan, kesenangan, kebahagiaan, dan sebagainya. Sebenarnya, ramai yang beranggapan ujian itu bilamana kita dilanda kesempitan hidup, miskin, tiada harta, tiada kerja, tiada keluarga dan banyak lagi "tiada" dalam hidup seorang manusia. Ujian juga sebenarnya datang bilamana kita terlampau mewah tapi tak tahu nak salurkan kemewahan tersebut ke mana; atau bilamana kita hidup senang tapi tak mampu membantu yang miskin, atau ada pekerjaan tapi terlupa kepada ibu bapa sebab alasannya terlalu sibuk. Itu antara sebahagian sahaja. Banyak lagi sebenarnya ujian Allah yang kadang-kadang kita rasa itu bukan ujian, tapi kenikmatan. Nikmat juga ujian; samada kita bersyukur dengan nikmat-Nya atau kita semakin lupa padaNya.

Bagi seorang pelajar, nikmat yang terbesar adalah lulus cemerlang dan mendapat Anugerah Dekan. Siapa yang tak seronok kan dapat keputusan yang cemerlang. Saya pun rasa gembira. Namun kita akan lebih gembira jika keputusan itu kita iringi dengan pujian yang tinggi kepada Allah, sujud syukur dan membantu rakan-rakan lain yang kurang bernasib baik seperti kita. Tetapi adakalanya penerima AD ini terlupa bersyukur kepada Allah, sebaliknya berasa bangga diri kerana kejayaan ini disebabkan usaha kerasnya sehingga mengabaikan solat fardunya; ada juga yang kedekut ilmu, taknak berkongsi rahsia kejayaan dan tak mahu menolong rakannya yang lain; ada juga yang hanya ucapkan 'terima kasih' kepada teman lelakinya kerana selalu memberi semangat kepadanya atau lecturer sahaja kerana mengajarnya tetapi lupa ucapkan 'terima kasih' kepada Allah yang telah memberi kejaayaan kepada dia. Nauzubillah.

Walaubagaimanapun, tidak semua pelajar bersikap demikian. Setakat saya belajar, rakan-rakan sekelas tak pernah kedekut ilmu, semua sudi membantu. Alhamdulillah. Cuma contoh di atas hanya sebagai pengajaran kepada kita supaya tak jadi seperti itu. 'Mencegah lebih baik dari merawat'. Mencegah itu maksudnya kita menjauhi perkara yang tak diingini sebelum terjadi lagi, tapi merawat berlaku setelah perkara tersebut sudah pun terjadi. Mencegah lebih menjimatkan masa dan tenaga tapi merawat melibatkan kos yang tinggi dan menghabiskan banyak masa.

Itu sahaja perkongsian saya pada hari ini. Minta maaf andai kata tulisan saya mendatangkan kemarahan pembaca. Saya cuma berkongsi dari pengalaman diri.