Khamis, 27 September 2012

MONOGAMI vs POLIGAMI

Assalamualaikum,

Selamat pagi semua. Alhamdulillah semoga semua pembaca dalam keadaan sihat dan bertenaga pada pagi ini. Sudah beberapa hari ini saya begitu tekun membaca novel terkini tulisan Fatimah Syarha dan suaminya yang bertajuk "Cinta High Class & Cintaku kerana Agamau". Sangat menarik. Buku ini memaparkan bagaimana cara untuk mencari pasangan yang soleh dan solehah, cara merisik bakal pasangan kita, adab-adab&cara berkomunikasi yang menjaga batas sepanjang tempoh pertunangan. Buku ini juga turut menceritakan tentang perkara yang paling disukai oleh kaum wanita, iaitu "MONOGAMI" atau mudahnya disebut kahwin satu isteri. Rupa-rupanya barulah saya tahu sebenarnya Rasulullah saw sangat suka perkahwinan monogami berbanding poligami. Jika kita susuri sirah Nabi Muhammad saw, kita akan dapati bahawa Rasulullah saw melaksanakan monogami selama 25tahun bersama Saiditina Khadijah dan hanya berpoligami selama 10tahun sahaja. Hebatnya! Selama ini saya tak pernah tahu Rasulullah begitu sukakan amalan monogami sehinggalah saya terbaca novelet ini. Indahnya sunnah Rasulullah yang tidak diketahui oleh ramai orang ini. Beruntunglah kepada kaum wanita kerana anda ada hak sebenarnya untuk memilih monogami dalam perkahwinan yang bakal dilaksanakan ataupun yang sudah berkahwin.

Alhamdulillah, segala pujian yang menggunung tinggi terhadap Allah kerana memberi keadilan kepada kaum wanita dalam bab pernikahan ini. Sebenarnya kebanyakan para ulama sudahpun membahaskan hukum monogami ini secara meluas dan salah seorangnya adalah Prof Dr. Syeikh Yusuf al-Qaradhawi. Huraian beliau tentang kelebihan monogami ini terdapat di dalam buku beliau yang berjudul "Ciri-Ciri Unggul Masyarakat Islam yang Kita Idamkan" dan karangan oleh Wahbah Zuhaili yang bertajuk "Al-Fiqh wa Adillatuhu" terjemahannya Fiqh Perundangan Islam. Kupasan yang begitu menarik tentang hukum monogami dan poligami. Menurut Wahbah Zuhaili dalam bukunya "Al-Fiqh wa Adillatuhu" dibenarkan agar suami tidak berpoligami sah dimasukkan ke dalam syarat taklik. Banyak lagi kupasan daripada para ulama' berkenaan isu ini yang tidak mampu saya tuliskan dalam blog ini. Saya rasa lebih baik pembaca sendiri yang membaca novelet "Cinta High Class" ini untuk dapatkan lebih banyak maklumat berkenaan isu ini. Bagi yang sudah membaca, terutama para wanita,saya yakin pasti anda berasa sangat gembira dan lega kerana hukum bermonogami sangat digalakkan dalam Islam. Kini hak anda sudah pun terbela.

Setakat ini sahaja ulasan yang saya mampu berikan kerana ada tugasan lain yang sedang menanti saya dan pembaca semua. Semoga ruangan kali ini memberi makna kepada kaum Hawa diluar sana. sekian.
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan