Selasa, 18 Mei 2010

Bestnya Camp!

Salam alaiyk..

Camp dah lama habis tapi tak sempat-sempat nak share experience dengan kawan2 semua. Adalah dalam 2 minggu lepas. Sebenarnya camp ni anjuran persatuan dalaman kat U jiha. Seronok sangat2! Macam2 aktiviti ada! Paling best apabila nyanyi lagu 'Bingkai Kehidupan'. Bersemangat betul! Even ini camp rohani, ada juga non-muslim yang join kitorang. Akak2 fasilitator kata dia yang paling bersemangat. Jiha pun semagat juga! Sebenarnya semua orang bersemangat nyanyi lagu tu. Lagu tu bawa mesej yang penting sebenarnya. Dalam lirik lagu ni ada 5 perkara yang perlu difahami & dihayati oleh muslim iaitu;

1. Allah ghoyatuna - Allah adalah tujuan kami
2. Ar Rasul Qudwatuna - Rasulullah teladan kami
3. Al-Quran dusturuna - Al-Quran pedoman hidup kami
4. Al-Jihadu sabiiluna - jihad adalah jalan juang kami
5. Al-Mauti fi sabilillah asma amanina -mati di jln Allah adalah cita2 kami tertinggi.

Jadi nanti mai ramai2 copy lagi ni kat youtube ok!

Slot yang paling sedih sekali adalah MUHASABAH DIRI. Dalam slot ni, peserta2 termasuk saya diarahkan berjumpa dgn kapten kapal. Kami kena bayangkan yang kami sedang berada dalam kapal titanic yang hampir karam. Jadi kami kena yakinkan kapten2 kapal (fasilitator) kenapa saya mesti hidup. Selagi tak memuaskan jawapan diberikan, kena patah balik ke kapal. Jiha rasa sedih sebab 4 kali percubaan gagal. Sebabnya waktu bagi alasan, masih ada perasaan ego kat dalam diri. Jiha tak cuba kelurkan perasaan Jiha yang sebenarnya. Hinggalah percubaan ke-5 baru Jiha selamat dan yakinkan kapten kapal. Sebenarnya, dalam slot ini, kita kena lepaskan segala masalah yang kita hadapi dan luahkan masalah yang terbuku di hati tu. Memangla kita taknak ceritakan problem kita pada insan yang kita tak kenal and stranger kan. Tapi apabila kita dapat luahkan perasaan kita yg terbuku kat dalam hati selama ni, memang sangat2 lega. Tapi tak semua orang nak share problemnya even didesak kan. Depend on that person jugalah. Mcm Jiha, jiha ceritakan juga perasaan masalah yang tak pernah2 nak dikongsi dgn org lain even family sendiri akhirnya luahkan kat akak fasi. Tapi harap2 akak fasi yang dgr kisah jiha yg menyayat hati tu boleh keep the secret. Memang malu. Alhamdulillah, sekarang ni dah lega sikit, cuma kena Jiha kena berubahla sikit-sikit hingga jadi 'orang' & insan bertaqwa. InsyaAllah.

Rasanya mata ni dah kuyu sangat2. Mengantuk sangat2!. OK good night and minta maaf banyak2 kepada semua pembaca blog saya ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan